Stisykling i Dolomittene

Dolomittenes beste stier

Stisykling i Dolomittene - et helt unikt eventyr!

Om Turen

Stisykling i Dolomittene er et helt unikt eventyr! Det er ikke uten grunn at Dolomittene står på UNESCOs verdensarvliste. Denne transalp-turen er ren stisykkelglede, lagt opp for deg som vil ha mest mulig flyt, utsikt og høyfjellsopplevelse – og minst mulig kjedelig grus. Vi krysser Alpene fra Brennerpasset til Bassano del Grappa på en rute full av klassiske singletracks, gamle militærveier og ikoniske pass.

Underveis sykler vi gjennom postkortlandskap med dramatiske fjellformasjoner, saftige alpebeiter og høytliggende almedaler. Mange av stiene er hugget direkte inn i fjellet og flere ble bygget under første verdenskrig – i dag er de perfekte flytstier og tekniske nedkjøringer. Heiser og shuttles brukes strategisk for å spare krefter i de minst spennende partiene, slik at vi kan bruke beina der det virkelig gjelder.

Finalen går på Monte Grappa, der over hundre hårnålssvinger slynger seg ned mot slettene mot Venezia. Etter seks etapper, rundt 320 km og ca. 7 000 høydemeter på sykkelen, ruller vi inn i Bassano del Grappa – slitne, lykkelige og fulle av nye minner.

Datoer 2026:
28. juni – 5. juli 2026

  • NIVÅ
    Middels
  • GRUPPESTØRRELSE
    4 - 7 personer
  • VARIGHET
    7 dager
  • Pris
    17900 NOK
  • Prisen inkluderer:
  • Guide i seks dager
  • Transport tur/retur Innsbruck før og etter tur
  • Shuttle og heiskort
  • Overnatting
  • Frokost, nistepakke og middag
  • Bagasjetransport
  • Program
  • Om området
  • Praktisk informasjon

Program

Dag 1: Gries am Brenner – Pfitscher Tal

Vi møtes i Wipptal ved Brenner, hvor vi parkerer bilene trygt for uken og går gjennom utstyr, sykkeloppsett og plan for dagene som kommer. Før vi vet ordet av det har vi lagt det travle grenseområdet bak oss og er midt i første lange stigning på en gammel militærvei, med Wolfendorn (2 776 moh.) og isbreene på hovedkammen av Alpene som bakteppe.

Stien over passet byr på spektakulær utsikt mot Zillertaler- og Stubai-alpene og ned mot dalene rundt Innsbruck. Etter tregrensen tar vi lunsj med panoramautsikt over de høyeste toppene. Historisk var dette området brukt av smuglere som fraktet blant annet tobakk og husdyr over grensen – i dag er det et eldorado for stisykling.

Før vi slipper oss ned mot Pfitscher Tal sjekker vi utstyr og beskyttelse – så er det klart for første skikkelige nedkjøring: smal alpe-sti, blokkete partier, løs grus og lange partier med perfekt flyt. Stien slipper oss nesten rett inn foran hotellet vårt, der spa, basseng og et godt måltid venter.

Ca. 1 150 høydemeter stigning – 30 km

Dag 2: Pfitscher Tal – St. Vigil

Pfitscher Tal ligger stille og avsides til på ca. 1 300 moh., og dagen starter rolig med frokost på hotellet. Deretter tråkker vi oss opp mot Pfunderer Joch – en klassiker blant alpetransalp-rutene. Vi følger gamle militærveier fra «Linea Badoglio»-forsvarsverket fra 1930-tallet, nå så forfalne at de stort sett bare brukes av turgåere og syklister.

Den siste biten mot passet, ofte med rester av snø, tester både kondisjon og teknikk. På toppen (2 568 moh.) blir vi belønnet med utsikt mot de grønne Pfunderer-fjellene og de mektige Zillertaler-alpene – og ikke minst et av turens mest legendariske flytstier.

Lenger nede tar vi fatt på en rask nedkjøring på grus mot Pustertal, før vi følger sykkelveien langs elva Rienz inn til middelalderbyen Bruneck. Her tar vi gondolen opp til Kronplatz (2 275 moh.) for 360° utsikt og en spesialbygget MTB-sti: Furcia Trail, med 124 svinger ned til Furkelpass. Med litt effektiv logistikk kan vi ta en ekstra runde før vi ruller ned til kveldens overnatting i St. Vigil.

Ca. 1 150 høydemeter stigning – 30 km

Dag 3: St. Vigil – Selva di Cadore / Alleghe

Etter frokost setter vi kursen mot Fanes-platået og Limojoch – en etappe som føles som å sykle gjennom en fjellfilm. Etter rundt 500 høydemeter stigning tar vi lunsj med full utsikt til Dolomittenes karakteristiske tårn og spisser. Turen opp er bratt og får pulsen opp, men utsikten gjør hver tråkk verdt innsatsen.

Her oppe ser vi fortsatt spor etter første verdenskrig: gamle Alpini-kaserner, skyttergraver og rester av stillinger. Stien videre går nesten horisontalt, med stor variasjon, til Col de Locia. Der venter en svært bratt og trappete nedkjøring som de fleste vil gå deler av – før stien igjen åpner seg og vi kan slippe bremsene.

Vi har en ny stigning opp til Valparola-passet og krigsmuseet på toppen, før vi følger en smal sti ned mot Falzarego-passet. Legenden om Fanes-kongen og «den falske kongen» følger oss gjennom dette landskapet. Etter hvert får vi langflyt på gresskledde rygger og skogsstier, før vi avslutter dagen på en historisk rute – den gamle «della Vena»-veien der biskopene i Brixen fraktet jernmalm. Over 16 km med varierte stier leder oss til en fjellandsby hvor vi overnatter midt i Dolomittene.

Ca. 1 280 høydemeter stigning – 52 km

Dag 4: Selva di Cadore / Alleghe – Passo Rolle

Vi ruller ut fra hotellet rett etter frokost og følger veien østover med Monte Pelmo foran oss – et av de mest markante fjellene i Dolomittene. På vei oppover får vi høre historien om John Ball, naturforskeren som i 1857 gjorde den første bestigningen av Pelmo og startet det som skulle bli «Dolomitt-myten» i europeisk fjellsport.

Med utsikten mot Pelmo i ryggen setter vi utfor på en innbydende alpin engsti som gradvis blir brattere og mer steinete. Ved Alleghe følger vi den stille dalen videre. Innsjøen her ble dannet av et gigantisk jordskred i 1771, og flere landsbyer ble begravd under vannet.

Vi fortsetter på en skogsvei langs Biois-elva til Falcade, før vi tar gondol opp i Trevalli-skisenteret. Herfra følger vi en kombinasjon av grusvei og sti via Passo Valles og inn i Val Venegia, med gamle grensemarkeringer mellom Østerrike-Ungarn og republikken Venezia. Et gammelt militærveinett leder oss opp til Baita Segantini, fantastisk plassert rett under de loddrette tårnene i Pale di San Martino. I kveldssola sykler vi en smal sti ned mot Passo Rolle, hvor vi overnatter.

Ca. 1 350 høydemeter stigning – 62 km

Dag 5: Passo Rolle – Lago di Corlo

I dag sparer vi krefter fra start: gondolen i San Martino di Castrozza tar oss opp til Malga Tognola (ca. 2 200 moh.) med storslått panorama over fjellene. Her venter en spesialbygget sti for terrengsykling, der store steinplater, tekniske partier og fine flytstrekninger sørger for høy underholdningsverdi og nesten 450 høydemeter med nedkjøring.

Nede i dalen fortsetter vi på en rolig grusvei gjennom en stille, urskogspreget dal, før vi igjen jobber oss opp mot neste høyde og nye stier. På passet ser vi rester av gamle skyttergraver fra frontlinjene under første verdenskrig. Derfra følger vi en lang nedkjøring på fjellstier og gamle veier før vi tar fatt på en siste stigning mot Monte Totoga.

Toppen nås delvis med sykkeltrilling, men belønningen er en legendarisk grusvei med 48 hårnålssvinger og rundt 1 200 høydemeter ned mot dalen. Dagen avsluttes langs den gamle veien ned til bredden av Corlo-sjøen, hvor vi overnatter ved vannkanten.

Ca. 1 050 høydemeter stigning – 68 km

Dag 6: Corlo-sjøen – Monte Grappa – Bassano del Grappa

Finale! Etter fem dager på sti har vi spart den største klassikeren til slutt: Monte Grappa. De mest ivrige kan ta hele klatringen på rundt 1 700 høydemeter fra bunnen; ellers bruker vi shuttle deler av veien, og sykler de siste hundre høydemeterne opp til toppen.

På 1 760 moh. ligger et monumentalt minnesmerke over mer enn 20 000 falne soldater – og samtidig et av de beste utsiktspunktene i Alpene. Fra toppen ser vi tilbake mot Dolomittenes fjellvegger og frem mot slettene helt ned mot Venezia.

Deretter gjør vi oss klare for siste, lange nedkjøring. Vi følger gamle militærveier og bratte stier gjennom Grappas sørvegger, med valgmulighet mellom den klassiske Sentiero 151 med over 60 hårnålssvinger, eller en mer krevende variant via Sentiero Panoramico og Sentiero 153. Stiene er smale, luftige og tekniske – her er det lov å gå på de mest utsatte partiene.

Etter rundt 800 høydemeter brutalt morsom nedkjøring når vi San Liberale, hvor vi fyller flasker og kjøler oss ned ved en fontene. Derfra ruller vi lett nedover på grus og asfalt til Bassano del Grappa. Kvelden brukes til å feire seks intense dager på to hjul!

Ca. 1 050 høydemeter stigning (mer om du tar hele klatringen) – ca. 68 km

Dag 7: Retur

Retur med shuttle tilbake til startpunktet ved Brenner / Wipptal. Hjemreise derfra, eller forlengelse på egen hånd.

Om området

Turen går gjennom noen av de mest ikoniske områdene i Dolomittene: fra Brennerpasset og Zillertaler-/Stubai-alpene, via Fanes-platået, Valparola og Cinque Torri, til Pale di San Martino, Trentino og Monte Grappa. Landskapet veksler mellom alpine platåer, skogskledde daler, høye kalkklipper og historiske fjellbyer.

Mange av stiene følger gamle militærveier og forsvarslinjer fra første verdenskrig. Underveis ser vi rester av kaserner, skyttergraver, tunneler og sperrestillinger – i dag overtatt av beitedyr, gress og stisyklister.

Praktisk informasjon

Vanskelighetsgrad

Middels

Dette er turene for deg som har god kontroll på sykkelen på forholdsvis tekniske stier. Du kan håndtere hindringer som røtter og steiner opp til 10-12 cm høye, og du synes det er greit å sykle sti oppover med litt utfordringer og hindringer.

Du må kunne sykle mellom 4 og 6 timer hver dag, over flere dager, i moderat tempo med noen pauser. Du håndterer klatringer med sykling på ca 1000 høydemeter hver dag i snitt

Transport

Oppmøte for denne turen er Innsbruck hvor vi blir plukket opp og transport til startpunktet for turen. Etter endt tur får vi også transport tilbake til Innsbruck. Innsbruck kan enkelt nås med både tog og fly. Det går nattog fra Hamburg og fra sommeren 2026 går det også nattog fra Malmø til Innsbruck

Overnatting

All overnatting er i utgangspunktet i twin-rom. Noen netter når vi overnatter på setrer og gårdsovernatting vil det kunnne forekomme flermannsrom. Dersom man ønsker enkeltrom vil det kunne tilkomme tillegg i prisen.

Utstyr

Vi anbefaler fulldempet stisykkel på alle våre turer, og vi har utleisykler som er spesielt valgt ut for turene vi arrangerer. Dersom du er interessert i å leie sykkel, ta kontakt med oss. Vi sender ut forslag til pakkliste til hver tur. Pakklisten er veiledende, og ikke en fullstendig liste. Urørt ski og sykkeleventyr AS tar ikke ansvar for evt feil, mangler eller trykkfeil i pakklister.

Betaling og vilkår

Ved bestilling betaler man et depositum, tilsvarende 30 % av den totale prisen for turen. Sluttfaktura med endelig betaling har forfall 60 dager før turen starter. Avtalen mellom partene er ikke bindende før minimum depositum er betalt. Klikk her for å lese vilkår og betingelser for deltakelse og påmelding.

Tilbake til startsida
17900 NOK